Yoga voor zwangeren

Met de groei van een kindje in je buik verandert er in relatief korte tijd veel voor je. Niet alleen in fysiek opzicht maar ook in je bewustzijn. In de cursus zwangerschapsyoga maak je door middel van milde fysieke oefeningen en ademhalingsoefeningen je lichaam soepel en sterk. Je leert te vertrouwen op je intuïtie, en uit te gaan van je innerlijke kracht.

Bij zwangerschapsyoga staat de beleving van de zwangerschap en de bevalling centraal. Door bewust te leren ervaren wat je lichaam nú verlangt, zul je bij de bevalling intuïtief voelen wat je lichaam op dát moment van je verlangt.

Tijdens de lessen wordt aandacht besteed aan ademoefeningen, aandacht- en ontspanningsoefeningen, houdingen om de weeën op te vangen, mogelijke baarhoudingen en eenvoudige massagetechnieken ter ontspanning.

Partnerlessen

Elke laatste les van de maand is een partnerles. In deze les wordt aandacht besteed aan de rol van de partner tijdens de zwangerschap en de bevalling. Doordat de partner zelf bekend raakt met de (adem)oefeningen en met de massagetechnieken kan deze beter aanvoelen wat de zwangere vrouw wil.

Opzet van de cursus

De cursus zwangerschapsyoga is een doorlopende cursus. Een aantal hoofdthema’s komt regelmatig terug. De adem staat hierbij altijd centraal.
Je leert de adem te gebruiken als middel om bewust te ontspannen, maar ook om met de adem bewust de aandacht te richten en je kracht in te zetten. Door de herhaling zul je de houdingen steeds intenser ervaren en vanuit je eigen intuïtie kunnen toepassen.

Instromen

Je kunt starten vanaf je dertiende zwangerschapsweek. Maar doordat de cursus is opgezet als een doorlopende cursus, kun je in principe op ieder moment instromen. Instromen kan tot je 27e zwangerschapsweek. Om je de oefeningen echt eigen te maken, te leren voelen vanuit je lichaam, is het wel aan te raden zo vroeg mogelijk te starten.