Yoga voor zwangeren

Gefeliciteerd, je bent zwanger! Met de groei van je kindje in je buik verandert er in relatief korte tijd veel voor je. Niet alleen in fysiek opzicht maar ook geestelijk en emotioneel. Ontspanning is dan heel belangrijk, want als je ontspannen bent ga je makkelijker om met veranderingen en voel je beter aan wat je nodig hebt. Zowel tijdens de zwangerschap als tijdens de bevalling.

Zwangerschapsyoga is een specialisatie van hatha yoga. Het grondbegrip van yoga, de drie-eenheid lichaam-adem-bewustzijn, krijgt in de zwangerschap een diepere betekenis. Met yoga leer je in de eerste plaats te ontspannen. Want in de ontspanning ontstaat ruimte, hierin begint de bewustwording. Je wordt je bewust van jezelf, van je eigen-wijsheid en van wat je lichaam van je vraagt tijdens de zwangerschap en de bevalling.

Er wordt veel aandacht besteed aan adem-, aandachts- en ontspanningsoefeningen, houdingen om de weeën op te vangen, mogelijke baarhoudingen en eenvoudige massagetechnieken. Bij het oefenen staat de adem centraal, het is hét middel om je ergens bewust van te worden. Je leert de adem te gebruiken als middel om bewust ruimte te maken en te ontspannen, maar ook om met de adem je aandacht te richten en je kracht in te zetten. Door de herhaling zul je de oefeningen steeds intenser ervaren en meer als vanzelfsprekend kunnen toepassen tijdens de zwangerschap en de bevalling.

Partnerlessen

Elke vierde les van de maand is een partnerles. De les is vooral praktisch van aard en gericht op de rol van de partner tijdens de zwangerschap, maar vooral tijdens de bevalling. Er wordt aandacht besteed aan het belang van ontspanning, concentratie en het op effectieve manier inzetten van je kracht en hoe de partner hieraan kan bijdragen. De oefeningen bestaan uit o.a. ontspannings- en ademoefeningen, eenvoudige maar zeer doeltreffende massagetechnieken, houdingen om samen weeën op te vangen en diverse baarhoudingen.

Instromen en lesdata 2019

De cursus zwangerschapsyoga is een doorlopende cursus. Je kunt starten vanaf het moment dat je 13 weken zwanger bent, instromen kan tot je 25e zwangerschapsweek. Om je de oefeningen echt eigen te maken en daarbij de hele cursuscyclus te volgen is minimaal 3 maanden tijd nodig. Daarom raden we je aan zo vroeg mogelijk te starten.

De cursus bestaat uit 4 lessen per maand. In 2019 zijn er GEEN lessen op zaterdag 30 maart, woensdag 1 mei, zaterdag 1 juni, woensdag 31 juli, woensdag 2 oktober en zaterdag 2 november.

Kosten

Een proefles kost €15,– (niet mogelijk tijdens een partnerles). Aanmelden voor de proefles kun je zelf doen via Bodhi.Fitmanager. Ga via de kalender naar de les van je keuze en klik op de button ‘boek een proefles’. Je kunt direct online betalen via iDeal.
Schrijf je je vervolgens in voor de cursus, dan betaal je deze in z’n geheel vooruit tot twee weken voor je uitgerekende datum (à €52,– per maand). Je betaalt maandelijks per automatische incasso, het bedrag wordt rond de 26e van elke maand afgeschreven. Veel zorgverzekeraars vergoeden (een deel van) de cursus zwangerschapsyoga. Heb je een factuur nodig voor je zorgverzekeraar, dan kun je deze vinden en downloaden in je online account.

De docenten

De cursus zwangerschapsyoga wordt gegeven door Fianne Mulder en Jantien Hadders. Zij zijn erkend hatha en zwangerschapsyogadocent en zijn aangesloten bij de Vereniging Yogadocenten Nederland.

Meer weten? Neem dan contact op met Fianne Mulder: fianne@centrumbodhi.nl