Yin Yoga

Yin yoga is een rustige, aandachtige vorm van yoga. In Yin yoga worden houdingen langer vastgehouden (3 a 5 minuten), zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. Je gebruikt je lichaam niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om het lichaam beter te voelen. Bewust en zonder te forceren stap je net buiten je ‘comfort zone’. Verstillen, aanwezig zijn in het moment, eventuele weerstanden en gedachten observeren om zo tot een innerlijke balans van yin en yang te komen.

Yin yoga richt zich op het stretchen van het bindweefsel en het versoepelen van de gewrichten, meer dan op het versterken van het spierweefsel. Yin-houdingen worden ‘passief’ uitgevoerd, maar zijn hierdoor niet minder intensief. Doordat Yin yoga het bindweefsel stimuleert, ontstaat er mobiliteit in de gewrichten. Je zult ruimte ervaren in het lichaam, vooral in het gebied van heupen, heiligbeen, bekken en de wervelkolom. De energie (chi/prana) gaat weer stromen.

Yin yoga is een verademing in het snelle en met talloze prikkels gepaard gaande dagelijks leven. Yin yoga is een tegenhanger voor eenzijdige arbeid zoals autorijden en computeren. Yin Yoga is een goede balans naast yang georiënteerde yogastijlen. Yin yoga is laagdrempelig en in principe voor iedereen te doen.