Hieronder tref je een selectie aan van veelgestelde vragen. Staat jouw vraag niet vermeld stuur dan een e-mail info@centrumbodhi.nl

8_2
Je voeten kun je voor en na de les wassen in ons voetenbad

Wat voor kleding moet ik aan naar de les?

Kom in eenvoudige sportkleren of in elk geval gemakkelijk zittende kleding. De lessen zijn in het algemeen op blote voeten, je schoenen kun je in onze schoenenkast achterlaten. Je voeten kun je voor en na de les wassen in ons voetenbad. Slippers zijn handig om van de kleedkamer naar de betreffende studio te gaan. Sokken met anti-slip voorzieningen zijn uiteraard ook toegestaan. Sieraden kunnen in de weg zitten, houd hier rekening mee.

Moet ik een yogamat meenemen?

Voor de beoefening van yoga heb je in principe niets nodig. Maar uit diverse overwegingen is het prettig om yoga op een mat te beoefenen. Je eigen yogamat heeft verreweg de voorkeur boven een mat die door iedereen gebruikt wordt.
In de studio liggen matjes die je kunt lenen, maar leg er wel een grote handdoek of oplegmat overheen voor de hygiëne. Na een aantal lessen vragen we je om een eigen matje aan te schaffen. Bij Bodhi zijn verschillende yogamatten te koop, in verschillende prijsklassen. Meditatiekussens, dekens, blokken en bolsters zijn voldoende aanwezig.

Moet ik voor een les reserveren of kan ik gewoon komen?

Je schrijft in voor één of meer vaste lesuren. Af en toe wisselen is natuurlijk mogelijk, geef dit tevoren even aan bij de bali.

Hoe vaak moet ik les volgen, en wanneer begin ik de resultaten te merken?

Dit hangt af van het soort les of lessen die je wilt volgen, en van de invulling die je er zelf aan geeft. Wil je de voordelen van de lessen echt ervaren, probeer dan ook thuis te oefenen en kies voor een regelmatig lespatroon. Probeer gerust wat verschillende lessen uit, maar maak vervolgens een keuze voor 1 of meer lessen, en een vaste docent of docenten.

Hoe ziet een les eruit? Wat kan ik verwachten?

Elke docent heeft zijn of haar eigen aanpak. Dit zul je zelf moeten ervaren.
De docent wil wel graag dat je op tijd komt. Als je onverhoopt toch iets te laat bent, kom dan zo onopvallend mogelijk binnen en wacht even als je ziet dat het stille/meditatieve gedeelte van de les bezig is. Als meer dan 10 minuten te laat bent, kunnen we je er niet meer inlaten.

Ik ben bang dat ik de les niet kan volgen of dat de houdingen of bewegingen te moeilijk zijn. Ben ik niet te stijf, te zwaar of te oud?

Een wat stijf lichaam is geen reden om geen yoga, pilates, of wat dan ook te doen! Integendeel, het is juist een reden om het wél te doen. Voel je vrij om vooraf om advies te vragen bij de docent, zodat je een comfortabele en veilige manier vindt om binnen jouw eigen grenzen te werken. Het is JOUW tijd en JOUW oefening. We proberen om een niet competitieve sfeer te creëren en daar kun je zelf ook aan bijdragen.

Ik ben geblesseerd. Kan ik yoga doen?

Dit is afhankelijk van de blessure. Het is het beste om dit voor de les bij de docent te melden of van tevoren contact met ons op te nemen. Tijdens een herstelproces heb je mogelijk een meer individuele begeleiding nodig. Als je een gezondheidsprobleem hebt (ziekte, blessures) geef het dan altijd aan de docent aan voor de les begint. Niet iedere oefening is altijd goed voor iedereen. Luister goed naar je lichaam en ga niet over je grenzen.

Ik ben zwanger. Kan ik aan alle lessen meedoen?

Als je zwanger bent laat het dan in elk geval aan je docent(en) weten. Hij of zij kan je helpen om gedeelten van de les aan te passen aan je mogelijkheden. En misschien heb je in deze tijd wel meer behoefte aan een ander soort les. Niet alle bewegingslessen zijn geschikt als je zwanger bent. Als je normaal gesproken intensieve lessen volgt, dan kun je je afvragen of je dat wilt blijven doen als je zwanger wordt. Volg eens een proefles bij de yoga voor zwangeren. Vanaf dertien weken kun je al bij de lessen instromen.

Ik volg hatha-yogalessen en heb het gevoel dat ik niet vooruit kom. Ik wordt nauwelijks leniger en weet niet zeker of ik wel door moet gaan.

Vergeet die prestatiegerichte instelling. Yoga is geen wedstrijd. Het is niet zomaar een workout. Het is in essentie een spirituele oefening die tevens het lichaam sterker, flexibeler en gezonder maakt. Het doel van yoga is om de geest te kalmeren, het hart te openen en onze spirituele ontwikkeling te stimuleren. Ervaring of flexibiliteit is niet nodig om yoga te doen. Yoga is er voor iedereen.

Kan ik eten voor de les? En water drinken?

Voor de meeste lessen, en voor de yogalessen in het bijzonder, is het beter om met een lege of in elk geval niet te volle maag naar de les te komen. Tenzij je speciale redenen hebt om van tevoren iets te eten. Eventueel kun je een flesje water meenemen maar we raden je aan om te drinken voor en na de les, niet tijdens.

Kan ik hatha yoga en andere bewegingslessen combineren met sporten, zoals hardlopen of zwemmen?

Yoga verbetert je lichaamsbewustzijn, het maakt je lichaam flexibeler, verbetert je concentratie en de controle over je ademhaling. Dit betekent een nuttige ondersteuning/aanvulling van elke andere vorm van fysieke activiteit. Veel topsporters beoefenen yoga als aanvulling op hun trainingsprogramma.

Mijn dokter heeft me aangeraden om yoga te gaan doen tegen de stress. Klopt dat eigenlijk wel?

Yoga helpt mensen om met stress om te gaan. Zowel fysieke als mentale stress. Het kan je helpen om opgebouwde stress los te laten, en je in balans te brengen in je dagelijks leven.